.....what i've felt, what i've known, never shine through in what i've shown.....

Tuesday, October 18, 2011

Dear men... Welcome to the wonderful world of PMS!





"a collection of physical and emotional symptoms related to a woman's menstrual cycle"

PMS sebenarnye adalah singkatan  bagi Premenstrual Syndrome yang bermaksud satu simptom fizikal atau emosi yang berlaku pada kebanyakan wanita setiap kali nk period (datang bulan). Maknanya kalau anda tgk wanita terdekat anda yang muntah2, sakit kepala, mual2, letih badan... jgn la anda ingat diorg mengandung... maybe itu adalah simptom PMS. Dari segi emosi pulak, biasenye emosi wanita sewaktu PMS adalah sangat-sangat-sangat-sangat teruk. Sometimes we feels like crying without a reason. Kadang2 rase nk naik angin meroyan cume disebabkan x jumpe pen dalam handbag, rase kecik ati walaupun cume disebabkan incik suami salah belikan burger yang kite nk.... mcm2 lah emosi pelik yg keluar. Kadang2 tu sbb xsmpt nk makan pun leh nangis mcm laki mati.... Dan ada masanya anda nmpk kami sentiasa berselera makan dari pagi sampai ke malam tanpa kenyang. PELIK KAN? Tp itulah keistimewaan wanita yang x ada pada lelaki. 

Do not complain ok. Korg x rase ape yg kitorg rasa. Pnh ke korg bleeding tanpa luka selama seminggu? Korang ingat selesa ke? So, don't u ever dare to complain sbb korang x rase ape yg kami kaum wanita rasa.....

Well.... utk membantu korang menangai situasi bulanan yang agak menjengkelkan nih... here's some tips... BACE DAN APPLY OK!

Actually korang xperlu la nk manjekan kami kaum wanita ni setiap kali PMS. Kami cume perlukan sedikit tolak ansur je dari korang seme bagi memudahkan kami utk mengurangkan lagi rasa tension, stress dan konflik2 yang lain.... Apa yang korang perlu buat ialah...

1. ELAKKAN dari komen ttg makanan yang kami pilih, berapa byk yg kami makan dan sebagainye melainkan korg nk bgtau kami yg kami nmpk comel bile kuat makan (tu pun belum tentu kami percaya. So, u better shut your mouth). Utk pengetahuan korang, kami seme x perlukan pakar nutrisi atau pakar diet utk jage pemakanan kami waktu ni.

2. Kalau kami bersikap OVERACTING atau OVERDO dalam setiap perbuatan kami (mcm menangis atau mengamuk disbbkan hal yg x masuk akal), jangan sekali2 tanya... "Nak period ke ni?" Anda akan menaikkan lagi darah kami dan menyebabkan keadaan jadi bertambah buruk. Kalau dh paham tu senyap2 sudah.

3. Cube utk tidak mengkritik atau memberitahu kami yang kami salah (walaupun sebenarnye mmg kami salah). bagi can jek atau akibatnye korang mungkin kena tengking tanpa sebab. Bukan lame pun kami bersikap cani.... biar je la kan....

4. Korg sure tau ape yg kami suke semasa tidak PMS kan? Buat je ape yg korang tau kami mmg suke... contoh mcm makan dengan berselera ape pun yg kami masak tanpa banyak cerita, buang sampah bile tong sampah dh penuh... apa saje lah yg korg rase kami nk korang bt...

5. Jangan ajak ke tempat2 yg crowded & memenatkan sbb kami mmg x larat nk bersosial pada waktu2 mcm ni. 

6. Buatlah something extra utk kami. Contohnye give us present (roses are perfect!), tlg kemas rumah ke, tolong masak ke... atau belanja makan je ke supaya kami xyh masak dlm keadaan letih cani... Kdg2 kami perlukan masa utk bersendiri masa PMS ni... so, ape kate korg seme give us time to stay alone for one or two hours...




DEAR MEN, 


Sorry we to have to place this monthly burden on you but obviously we can't help it if we have PMS symptoms. We know it's not your job to cater to our every whim when it's happening, but a little awareness of what we are going through and assistance in getting through those several days is well worth the effort.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...