.....what i've felt, what i've known, never shine through in what i've shown.....

Thursday, August 26, 2010

Sedih....

Artikel ni sgt2 menyentuh perasaan aku.... Tuhan... aku rindukan arwah Dady sgt... :'(
Semoga Allah mencucuri rahmat ke atas roh dady.... ameennn,,


Biasanya, bagi seorang anak perempuan yang sudah dewasa, yang sedang bekerja diperantauan, yang ikut suaminya merantau di luar kota atau luar negeri,yang sedang bersekolah atau kuliah jauh dari kedua orang tuanya...Akan sering merasa rindu sekali dengan ibunya..Lalu bagaimana dengan AYAH?

Mungkin kerana ibu lebih sering menelefon untuk menanyakan keadaanmu setiap hari, tapi tahukah kamu, jika ternyata ayah-lah yang mengingatkan ibu untuk menelefonmu?

Mungkin dulu sewaktu kamu kecil, ibu-lah yang lebih sering mengajakmu bercerita atau berdongeng, tapi tahukah kamu, bahwa sekembalinya ayah dr bekerja dan dengan wajah lelah ayah selalu menanyakan pada ibu tentang khabarmu dan apa yang kau lakukan seharian?

Pada saat dirimu masih seorang anak perempuan kecil.Ayah biasanya mengajari putri kecilnya naik basikal .Dan setelah ayah mengganggapmu sudah boleh menunggangnya, ayah akan melepaskan roda bantu di basikalmu .Kemudian Ibu bilang : "Jangan dulu ayahnya, jangan ditanggalkan dulu roda bantunya", itu kerana ibu takut puteri manisnya akan terjatuh lalu terluka....

Tapi sedarkah dikau?Bahwa ayah dengan yakin akan membiarkanmu, menatapmu, dan menjagamu
mengayuh basikal dengan seksama kerana dia tahu puteri kecilnya PASTI mampu melakukannya.

Pada saat kamu menangis merengek meminta alat permainan yang baru, ibu menatapmu hiba.Tetapi ayah akan mengatakan dengan tegas : "Boleh, kita beli nanti, tapi tidak sekarang" Tahukah kamu, ayah melakukan itu kerana ayah tidak ingin kamu menjadi anak yang manja dengan semua tuntutan yang selalu dapat dipenuhi.



Saat kamu ditimpa sakit , ayah lah yang terlalu khawatir sampai kekadang sedikit membentak dengan berkata : "Sudah di beritahu! kamu jangan minum air sejuk!".Berbeza dengan ibu yang memperhatikan dan menasihatimu dengan lembut.Ketahuilah, saat itu ayah benar-benar mengkhuatirkan keadaanmu..

Ketika kamu sudah beranjak muda remaja..Kamu mulai menuntut pada ayah untuk mendapat keizinan keluar malam, dan ayah bersikap tegas dan mengatakan: "Tidak boleh!".Tahukah kamu, bahwa ayah melakukan itu untuk menjagamu?Kerana bagi ayah, kamu adalah sesuatu yang sangat - sangat luar biasa
berharga..Setelah itu kamu marah pada ayah, dan masuk ke kamar sambil membanting pintu...

Dan yang datang mengetok pintu dan memujukmu agar tidak marah adalah ayah.Tahukah kamu,bahwa saat itu ayah memejamkan matanya dan menahan gejolak dalam batinnya, Bahwa ayah sangat ingin mengikuti keinginanmu, Tapi lagi-lagi dia HARUS menjagamu?

Ketika saat seorang teman lelaki mulai sering menelefonmu, atau bahkan datang ke rumah untuk menemuimu,ayah akan memasang wajah paling cool sedunia.... :') ayah sesekali menguping atau mengintip saat kamu sedang berbuall berdua di ruang tamu..Sedarkah kamu, kalau hati ayah merasa cemburu?

Saat kamu mulai lebih dipercaya, dan ayah melonggarkan sedikit peraturan untuk keluar rumah untukmu, kamu akan memaksa untuk melanggar jam malamnya.Maka yang dilakukan ayah adalah duduk di ruang tamu, dan menunggumu pulang dengan hati yang sangat khuatirdan bimbang.Dan setelah perasaan khuatir itu berlarut - larut.Ketika melihat puteri kecilnya pulang larut malam hati ayah akan mengeras dan memarahimu..Sedarkah kamu, bahwa ini kerana hal yang di sangat ditakuti ayah akan segera datang? "Bahwa puteri kecilnya akan segera pergi meninggalkannya"



Setelah lulus SPM, Ayah akan sedikit memaksamu untuk menjadi seorang Doktor atau Engineer. Ketahuilah, bahwa seluruh paksaan yang dilakukan ayah itu semata - mata hanya karena memikirkan masa depanmu nanti.Tapi ayah tetap tersenyum dan menyokongmu saat pilihanmu tidak sesuai dengan keinginan ayah.

Ketika kamu menjadi gadis dewasa.Dan kamu harus pergi kuliah dikota lain.ayah harus melepaskanmu di bandar.Tahukah kamu bahwa badan ayah terasa kaku untuk memelukmu? Ayah hanya tersenyum sambil memberi nasihat ini - itu, dan menyuruhmu untuk berhati-hati.Padahal ayah ingin sekali menangis seperti ibu dan memelukmu erat-erat.Yang ayah lakukan hanya menghapus sedikit air mata di sudut matanya, dan menepuk pundakmu berkata "Jaga dirimu baik-baik ya sayang".Ayah melakukan itu semua agar kamu KUAT....kuat untuk pergi dan menjadi dewasa.

Disaat kamu kesempitan wang untuk membiayai perbelanjaan semester dan kehidupanmu, orang pertama yang mengerutkan kening adalah ayah. Ayah pasti berusaha keras mencari jalan agar anaknya boleh merasa sama dengan teman-temannya yang lain.Ketika permintaanmu bukan lagi sekadar meminta alat mainan yang baru, dan ayah tahu ia tidak mampu memberikan apa yang kamu inginkan...

Kata-kata yang keluar dari mulut Ayah adalah : "Tidak.... Tidak boleh!" Padahal dalam batin Ayah, Ia sangat ingin mengatakan "Iya sayang, nanti ayah belikan untukmu".Tahukah kamu bahwa pada saat itu Ayah merasa gagal membuat anaknya tersenyum?

Saatnya kamu berjaya sebagai seorang sarjana. Ayah adalah orang pertama yang berdiri dan memberi tepuk tangan untukmu.Ayah akan tersenyum dengan bangga dan puas melihat "puteri kecilnya yang
tidak manja berhasil tumbuh dewasa, dan telah menjadi seseorang" Sampai saat seorang teman Lelakimu datang ke rumah dan meminta izin pada ayah untuk mengambilmu darinya.Papa akan sangat berhati-hati memberikan izin..Kerana Ayah tahu.....Bahwa lelaki itulah yang akan menggantikan posisinya nanti.

Dan akhirnya....

Saat ayah melihatmu duduk di kerusi pelaminan bersama seseorang Lelaki yang di anggapnya mampu menggantikannya, Ayah pun tersenyum bahagia..Apakah kamu mengetahui, di hari yang bahagia itu ayah pergi kebelakang pentas pelaminan sebentar, dan menangis? Ayah menangis karena ayah sangat berbahagia, kemudian ayah berdoa....Dalam lirih doanya kepada Tuhan, Ayah berkata: "Ya Allah tugasku telah selesai dengan baik....Puteri kecilku yang lucu dan kucintai telah menjadi wanita solehah yang cantik....Bahagiakanlah dia bersama suaminya...rahmatilah kehidupan mereka Ya Allah"

Setelah itu Ayah hanya mampu menunggu kedatanganmu bersama cucu-cucunya yang sesekali datang untuk menjenguk...Dengan rambut yang telah dan semakin memutih....Dan badan serta lengan yang tak lagi kuat untuk menjagamu dari bahaya....Ayah telah menyelesaikan tugasnya....Papa, Ayah, Bapak, atau Abah kita...Adalah sosok yang harus selalu terlihat kuat...Bahkan ketika dia tidak kuat untuk tidak menangis...Dia harus terlihat tegas bahkan saat dia ingin memanjakanmu.Dan dia adalah yang orang pertama yang selalu yakin bahwa "KAMU MAMPU" dalam segala hal..

Tuesday, August 24, 2010

Tasyaku syg...


Tgk gmbr kakak mase kecik... Serupe dgn ain kan? Cume kakak putih lg....

Hari ni dh 14 hari puasa. Tp br 4 kali aku berbuka dgn laki aku... Sedihnye. Nasib baik ada kakak yg slalu pujuk aku. Mmg sejak dia kecik smpi skang, kakak yg akan lap air mata aku bile aku menangis disebabkan papa dia. So sweet... Hari tu aku down sgt n bersedih sbb xdpt berpuasa same2 papa, kakak pujuk... Dia kate "xpe mama.. Papa xpuase ngan kite, tp papa raye ngan kite kan". Tersentak hati ni... Ya Allah... Bijaknye ank aku. Matured w'pun br 5 thn. Tq kakak sbb tenangkan hati mama...

Hari ni.... Aku bersedih lg. Laki aku dh g wangsa maju blk... Aku rase sgt stress skang ni.... :(

Sunday, August 22, 2010

My life is not that beautiful...


Fikiran aku agk serabut lately ni.... 'dia' makin memberi tekanan pd aku... Nmpk seolah2 'dia' benci aku... Aku xtau ape sebenarnye yg 'dia' nk aku bt.... Dia menyebabkan aku jd seorg pendendam dan pendiam... Mls aku nk bercerita pd sesiape pun.. Nmpk aku ketawa, gembira, selambe... Tp sebenarnye dada ni rase mcm nk pch, otak berserabut....

Friday, August 20, 2010

I'm testing using my vivas


Ni lah abg boboi.... Lame giler xupdate blog ni... Sejak dady meninggal smpilah skang. Terlalu byk perubahan dlm life aku. Nk smpt nk citer seme skang. Nanti2 la ye...

Thursday, April 29, 2010

Boboi warded @ MMC Melaka....

26hb hari tu... mase bday ain... boboi kena lelah... sian dia. (sian gk kt ain sbb xdpt nk celebrate hari penting dia... sory ain.. ).

Kul 5 pg laki aku kejut aku... ckp boboi sakit... aku dgr nafas dia dh berbunyi... pastu dia tercungap2. Aku terus salin baju & bawak dia g klinik asia yg dkt ngan umh tu... neb kali pertama for that day.... nmpk boboi ok sket....

Kul 10 pg... boboi masih tercungap2 lg... nmpk makin teruk. dan dia dh mule merengek... ajak g klinik... sian.. aku bwk g klinik lg. neb kali kedua... nmpk ok sket.

Kul 2 lbh kalo xsilap... boboi dh menangis & berpeluh2. Merengek ajak ke klinik. Bwk lg... mmg dh set... kalau bwk kali ke 3 ni x ok gak, aku akan terus ke hospital. Bwk dia g klinik... neb for the third time... balik dia ok sket... bwk masuk bilik, on kan aircond (sbb dia dh berpeluh2). Dia tido... lega hati ni...

Ptg... dlm kul 5 lbh... boboi bgn... kitorg smpt potong kek utk ain & celebrate sket (kan bday dia..). Boboi dh mule menakal dh... lari sane, lompat sini... pastu tercungap2 balik... kali ni makin teruk. Sampai terpakse dongak utk tarik nafas. Xblh jadi ni.... Lps amek nebuliser tu, doc check skali lg. Doc kate dia still x ok... dan doc nk bg hydrocout (kalau x salah eja la) kat dia, then dia kena masuk wad... OMG... perkara yg paling aku nk elak... tibe teringat... aku ade amek insurans utk ank2 aku... so, aku ckp kt doktor, aku nk bwk ank aku g mahkota... so, sain segala atok surat.. (punye la byk... tensen aku), sambil tu aku call mak aku suh kemas baju seme.... mlm tu terus ke melaka...

Smpi MMC dh dkt kul 9 gak... terus g kt bhgn emergency... doktor kate boboi x serius sgt... tp disebabkan ade surat dr doktor hospital, diorg warded kan jugak utk pantauan... Alhamdulillah... slps 3 hari 2 mlm berkampung kat sane, akhirnye boboi sihat kembali... (yieehaaaa!)

Ni gmbr2 boboi mase kat MMC....

ni neb yg terakhir sblm balik hari tu...

keletihan menunggu papa dtg utk bwk balik... hehe...

lps kena neb yg ni, doktor kate boboi dh blh discharge... sukenye aku...

ni kt playroom... suke boboi dpt main. tp pastu tercungap2 balik... hehe..

nebuliser....

kt playroom gak....

Hopefully pasni boboi xde sakit2 lg... susah hati mama...

For ain sayang mama...
Happy bday sayang! Sori mama xdpt nk celebrate bday ain seperfectnye... abg sakit ye sayang.... papepun mama sayang ain sgt2... semoga ain membesar sebagai ank yg baik, mendengar kate, sihat dan bijak... amennnn...

Ni gmbo kek ain... aku beriye siapkan sehari sblm bday dia... ingat dpt celebrate tul2... xpe la... xde rezeki ain... tp dpt gak celebrate. (Demi utk menjadi ibu yg adil...)



Monday, March 1, 2010

Permulaan hari yg mengecewakan...

Bosannye.. Hari ni mcm semenye xkena ngan aku. Semuanye gara-gara referral exam. Disebabkan kena jg exam, aku tergesa2 bersiap tp terlmbt gk. Laki aku xsiap aku tinggalkan je smpi gaduh2. Xpasal2 aku berdosa pg2 bute. Pastu smpi cosmo rupenye pintu lom bukak. Bongok! Menyusahkan aku betul. Aku smpi bergaduh2 ngan laki aku, kek2 aku smpi terbalik & ada yg rosak semata2 sbb kejarkan referral exam bangang ni. Bodoh betul. Pastu dh susun2 paper, dh bg bdk masuk, rupe2nye ada 1 paper yg dia bg skema jawapan. Sakit ati x? Disebabkan dh lmbt td aku xcheck. Main susun jek. Nasib baik student bgtau. Huh.. Menyusahkan betul.

Kdg2 aku rase mcm dh bosan keje ni. Lg2 bile semenye x berjln lancar mcm ni. Nk je rasenye aku berenti. Jd surirumahtangga sepenuh masa, jg sendiri ank2 aku, bt home business. Aku tau.. Saat tu akan tibe gk nanti. Now ni aku kumpul duit byk2, setelkan hutang piutang aku, setup betul2 bisnes sendiri and doa byk2 biar laki aku dpt keje yg best dgn gaji yg lumayan dan blh bg aku rm2k ke sebulan. So, aku xyh la keje. Hahaha.. Insyaallah... At least 5-6 thn lg, aku akan pastikan impian aku jd kenyataan... Semoga Allah perkenankan... Ameeennnnn...

Thursday, January 28, 2010

Dah lame sgt rasenye blog ni x diupdate. Dh berabuk rasenye. So, hari ni ingat nk menyapu segala sawang yg ada kt sini. Byk perkara yg perlu diupdate sebenarnye. Aku try bt mane yg mampu je la ye.

Hari ni aku nk citer ttg hobi baru aku..
Skang ni aku ada hobi baru. Cari resepi kek dan cube. Setakat ni byk jugak la resepi yg aku dh try. Choc carrot slice, choc banana cake, choc cake, choc walnut brownies, marble cheese brownies. Kenape seme ada choc? Ooo.. Sbb aku tau ramai org suke choc. Jd utk menjadikan kek aku tu digilai ramai, aku bt la ape saje kek yg ada choc. Hehe.. Bijak x aku? Dan utk menjadikan hobi aku ni bkn 1 pembaziran..... TADAAA!!! I've turned my hobby into money. Aku potong kek2 aku tu kecik2 n bwk g opis utk dijual. Bijak x? Setakat ni dh 2 jenis kek yg aku dh jual. Choc brownies n marble cheese brownies. Alhamdulillah dpt sambutan. So, next project maybe next week. Hmm.. Nk bt kek ape ye...

Yg kedua lak..
Skang ni aku dh jd stokis ECPI. Kenape? Sbb mak aku n family aku minum air tu. Bagus utk kesihatan tau. Kedua sbb mase tu dia ada bt promotion yg menarik utk jd stokis. Kebetulan aku ada rezeki lbh sket. Why not aku beranakkan duit aku ni dgn cara tu kan. Alhamdulillah jg sbb dpt sokongan dan sambutan dr kwn2. Tq guys.

Ketiga..
Sejak arwah Dady pergi byk sgt perubahan berlaku dlm hidup aku. Dan bsr jgk t'jwb aku n laki aku. Seme t'jwb dady sblm ni jatuh ke bahu aku n laki aku. Agak berat jgk terutama utk menjg Mumy sebaik arwah Dady. Aku sentiasa berdoa agar Allah kuatkan semangat aku utk lalui seme ni dan semoga Allah permudahkan segala urusan aku n laki aku. Alhamdulillah Allah beri kesabaran dan ketabahan pd aku. Dan alhamdulillah jgk sbb Allah murahkan rezeki aku dari sehari ke sehari. Syukur...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...