.....what i've felt, what i've known, never shine through in what i've shown.....

Friday, December 26, 2008

Abdul Jamak's Family Reunion / Gathering

Rasenye masih belum terlambat kalau aku nk citer pasal ni...

20 Disember 2008 hari tu aku g family gathering kat Puspanitapuri, Putrajaya. Best tul. Ramai tul kaum kerabat aku ni rupenye. Gathering ni gathering bagi keluarga arwah Tok Jamak... iaitu atuk kepada nenek aku. Nenek aku adalah generasi ke-2 keturunan tok jamak, mak aku generasi ke-3, dan secara x langsung aku ni generasi ke-4 keturunan tok jamak. Actually setakat ni, dh ade sampai 6 generasi tok jamak kat muka bumi ni yang bermastautin kat merata-rata tempat dlm mesia terutamanya dan jugak luar negara.

Arwah Tok Jamak ni ada 10 orang anak. Mohammad, Mahmud, Andak, Hamidon, Safiah, Khadijah, Zainab, Abdul Majid, Hassan dan Hussein (kembar Tok Hassan). Aku dari keturunan Tok Hassan. Setakat hari ni, bilangan keturunan Tok jamak yg dpt dikumpulkan atau yg dpt di"trace" ada dlm 2000++ termasuk yang berkahwin dgn keturunan tok jamak (laki haku, bapak haku dsbnye la tu). Dan yang dtg gathering ari tu dianggarkan dlm 700-800 org. Keturunan tok jamak ni dh melahirkan beberapa org yg ternama gak kat negara kite (ni bukan nk riak ye.. tp aku tumpang bangga dengan kejayaan keturunan tok jamak ni...). Antara individu yang menjadi kebanggaan keluarga Abdul Jamak bin Majok ialah... orang yg nama dia diambil untuk diabadikan kat nama kampung Mawi (Bekas pengarah FELDA) ... Tan Sri Taib Andak, orang yg pernah sain duit yang kite gune sblm Zetty Akhtar sain (Bekas gabenor bank negara) ... Tan Sri Jaafar Hussein, bekas Ketua Polis Negara... Tan Sri Jaafar Abdul, dan sorang lagi merupakan salah sorang pejuang kemerdekaan kalau x silap (aku pun xbaper ingat sbb aku ni sejarah kiok sket), Dato' Fatimah Hj Abdul Majid.

Kebanyakan yg hebat2 aku tgk kat keluarga Tok Jamak ni adalah generasi kedua dia... Semua nama kat atas tu adalah dari generasi kedua Tok Jamak. Lagi satu setelah dikaji salasilah keluarga ni.. baru la tau yang sebenarnye keluarga ni adalah dari keturunan Raja Chempa... ada darah raja rupenye aku ni... huhu...


Walau ape pun.. aku bangga jadi waris keturunan Tok Jamak... dan aku seronok g gathering tu... Walaupun penat (sbb acara dari pg sampai ptg) tp aku happy dan puas hati sbb dpt jumpe sedara mara dari segenap pelesuk malaysia dan serata dunia yg aku sniri xpnh kenal. Hopefully akan ade lg gathering mcm ni akan dtg... Insyaallah aku g lagi...


Sebahagian dari ahli keluarga yang hadir. (Jgn tanye aku yg mane sbb aku pun x tau... hehe...)

Klik untuk berita penuh pasal gathering ni...

2 comments:

The Lock said...

kalo ko berdiri mgkin leh kenal kot... sbb perut beso... hehe...

Puan Olynn said...

biadap! aku berdiri la tu... tp xnmpk gak. Aku kena duk tgh kat dpn cameraman la kot baru nmpk... hehe...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...